Theme by Kran

sobota, 28 marca 2015

Ocena [004] Syn Hadesa i Persefony

Autorka: Patrycja S.
Oceniający: Klemens



PIERWSZE WRAŻENIE (5/20)
Kiedy walczymy o czytelnika, powinniśmy starać się zachęcić go do czytania. Prawda? Najlepszym sposobem na to jest ładny nagłówek. Jeśli  nie potrafimy sami stworzyć nagłówka, zawsze możemy taki zamówić na szabloniarniach. Z pewnością profesjonalny nagłówek bardziej zachęca do czytania, niż źle dobrane zdjęcie.

W przypadku bloga pt. „Syn Hadesa i Persefony”, wchodząc, widzimy szare zdjęcie zachmurzonych gór. Ramką zdjęcia jest nieładny i niepasujący do niczego, fioletowy pasek. Osobiście nie zachęciło mnie to w ogóle do czytania. Układ bloga podzielony jest na dwie kolumny, pomiędzy którymi znajduje się miejsce na posty. Tytuł bloga napisany został najprostszą czcionką w białym kolorze.

Jedynym zachęcającym elementem do dalszej przygody z tym blogiem, jest właśnie tytuł. Będąc wielbicielem mitologii greckiej, opanowała mnie bardzo niewielka ciekawość. Znaczy to tyle, że czytelnicy, którzy wejdą na Twojego bloga, a nie są fanami mitów greckich, po prostu uciekną.
Pojawiają się takie dodatki i gadżety jak:

I) GÓRNY PASEK MENU
> Spis treści – bardzo przydatna zakładka, która pomaga w odnalezieniu i przeczytaniu rozdziałów. Wszystkie linki w zakładce działają prawidłowo i wysyłają do odpowiednich rozdziałów.



> Powiązane twory  – w zakładce nie znajduje się nic, więc czy jest ona użyteczna? Zdecydowanie nie.
> Katalogi i Ocenialnie – zakładka z linkami do katalogów i ocenialni, gdzie znajduje się link do KE.

II) LEWA KOLUMNA
> Obserwatorzy – według mnie powinna ona być najniżej, bo jest najmniej potrzebna.
> Uwaga – uwaga odnośnie zawartości bloga oraz zaproszenie do czytania.
> Translate – wszyscy wiedzą, że Translate nie przetłumaczy dobrze tekstu. Jest całkowicie bezużyteczny.


III) PRAWA KOLUMNA
> O mnie – gadżet, który kieruje nas do plus.google.com, przydatny.
> Linki do wszystkich moich tworów – kieruje nas do strony autorki, gdzie można znaleźć linki do wszystkich blogów/opowiadań, jakie prowadzi.

GRAFIKA (2/20)
Jak pisałem już wyżej, za grafikę robi zdjęcie ośnieżonych gór, które spowijają chmury. Zdjęcie jest ładne, ale nijak pasujące jako tło lub nagłówek. Pod zdjęciem jest fiołkowe tło, które nie pasuje do nagłówka oraz do samego bloga.


FABUŁA / AKCJA (1/20)
Opowiadanie jest napisane w stylu wspomnień. Fabuła opowiadania jest nierozwinięta, niedopracowana i uważam, że założenie bloga było dosyć słabym pomysłem. Akcja na tym blogu nie istnieje. Nie ma opisów, wszystko składa się prawie tylko z dialogów. Autorka powinna przed napisaniem tego opowiadania zrobić sobie plan ramowy i szczegółowy każdego rozdziału. Występuje także kilka niejasności, które mogą zniechęcić do dalszego czytania. Ta opowieść ma 12 rozdziałów. Kiedy wrzuciłem w Worda całe opowiadanie, w czcionce 11 wyszło mi 19 stron. To bardzo, bardzo niewiele.

I według mnie bardzo ważna kwestia: Twój główny bohater według tego, co napisałaś, zaczął uprawiać TE RZECZY (w opowiadaniu ani razu nie zostało powiedziane JAKIE RZECZY oni robią) w wieku 7 lat. Jest to promowanie pedofilii, więc blog powinien być  oznaczony jako: DLA DOROSŁYCH.

Miałaś pomysł. Uważam, że bardzo dobry, ale wykonanie jest poniżej oczekiwań. Powinnaś albo przeredagować całość, albo zamknąć bloga. Dla dobra czytelników.


STYL I JĘZYK (0/20)
Styl i język pozostawiają wiele do życzenia. Styl, jakim piszesz, jest tak nieprofesjonalny, że czytanie sprawiało mi niemal fizyczny ból. I muszę Ci powiedzieć, że świętowałem, jak skończyłem. Brak opisów, brak akcji. Nie wiemy, jak wygląda Hades, Persefona, brat Anieketosa, mężowie czy Odetta. Jedyny opis postaci to ubogie trzy zdania na początku pierwszego rozdziału. Miejsce i czas akcji są nam nieznane. Jak sama stwierdziłaś, opisałaś na tych 19 stronach całe 1100 lat życia Aniektosa, a my oprócz tego, że na początku było średniowiecze, nie wiemy nic. Nie mamy pojęcia, gdzie przebywał Aniektos w żadnym z rozdziałów, nie wiemy w jakich czasach poszczególne sytuacje się działy. Oczywiście podałaś bardzo ogólnikowe informacje (np. Aniektos miał wtedy 11 lat itp. ), ale to za mało, żeby zrozumieć w pełni, co się dzieje. Język, jakiego użyłaś jest bardzo prosty, jednak nie jest to tutaj zaletą, jak w wielu innych  blogach. Twój zasób słownictwa jest bardzo niewielki (dlatego zdarzają się liczne powtórzenia) i nierozbudowany.  Gdybyś użyła takiego języka w jakimś konkursie pisarskim, to by Cię zdyskwalifikowali. Radzę poczytać słownik języka polskiego, słownik wyrazów bliskoznacznych.

Zapis dialogów leży i kwiczy. Nie wiesz, kiedy pisać didaskalia małą literą, kiedy wielką. Przy każdym zdaniu dialogowym powinno być wcięcie akapitowe – u Ciebie tego nie ma. Brak wyjustowanego tekstu. Na blogach, jeżeli nie ma wyjustowanego tekstu, wygląda to niechlujnie. Zdarzały Ci się akapity w różnych odległościach, co również nie wygląda ładnie. Dialogi zapisujemy za pomocą półpauzy (–), a nie łącznika (-).

POMYSŁOWOŚĆ/ORYGINALNOŚĆ (10/20)
Jak już mówiłem, pomysł jest. Bardzo fajny zresztą, ale wykonanie fatalne. Chociaż ostatnimi czasy motyw bogów greckich jest bardzo popularny i nie jesteś jedyną osobą, która o tym pisze.

ORTOGRAFIA (4/10)
Czytając Twojego bloga, nie zauważyłem wielu błędów ortograficznych. Masz problemy z zapisywaniem „nie” z częściami mowy. Radzę to przećwiczyć.
„Autor tego utworu był nie znany, gdyż w średniowieczu ludzie nie podpisywali swoich dzieł.” – NIEZNANY
„- Zobaczymy się nie długo. Nie martw się. – Zapewnił mnie.” – NIEDŁUGO
„Po tym gdy wróciłem do miejsca, którego jeszcze nie dawno nazywałem domem,  pochowałem mojego męża.” – NIEDAWNO
- Nie miły jesteś.( bez kropki) – Stwierdziła jedna z nich.( z małej litery)” – NIEMIŁY

INTERPUNKCJA (0/10)
Interpunkcja jest w stanie tragicznym, szczególnie, jeżeli chodzi o dialogi. Radzę poczytać o zapisywaniu ich poprawnie. (Kran poleca zajrzeć tutaj.)



Błędów nie będę tutaj zapisywał, bo po prostu jest ich ZA DUŻO.



Jeżeli ktoś wyrazi chęć, mogę wysłać na e-maila tekst z wyszczególnionymi błędami

INNE BŁĘDY (0/10)
Tak samo jak z interpunkcją, innych błędów jest za dużo. Szczególnie, jeżeli chodzi o powtórzenia.


PODSUMOWANIE
Czeka Cię jeszcze bardzo wiele pracy nad stylem i językiem. Wierzę, że ciężką pracą i ćwiczeniami osiągniesz lepszy poziom.

Razem punktów: 22/130
Ocena: niedostateczny (17%)

1 komentarz:

  1. Drogi oceniający!
    Wzięłam sobie pańskie rady do serca i postanowiłam coś z tym zrobić. Mam nadzieję, że kiedyś jakiekolwiek moje opowiadanie zostałoby zdecydowanie wyżej ocenione.

    OdpowiedzUsuń