Theme by Kran

piątek, 29 maja 2015

Recenzja [003] Nie jestem psychopatą, tylko wysoko funkcyjnym socjopatą, czyli witamy w świecie Sherlocka.

Dzisiaj "na tapetę" bierzemy serial BBC pt."Sherlock".

__________________________________





Liczba serii: 3
Liczba odcinków: 9
Czas trwania odcinka: 90 minut
Data premiery: Wielka Brytania 25 lipca 2010
Polska 11 października 2011



Brytyjski kryminalny serial telewizyjny stworzony przez Stevena Moffata i Marka Gatissa. Jest to nowoczesna interpretacja historii Arthura Conan Doyle'a o detektywie Sherlocku Holmesie z Benedictem Cumberbatchem w roli tytułowej oraz Martinem Freemanem w roli doktora Watsona. Pierwsza seria, składająca się z trzech 90-minutowych odcinków, została wyemitowana na BBC One i BBC HD w lipcu i sierpniu 2010 roku. Serial został wyprodukowany przez Hartswood Films dla BBC, we współprodukcji z WGBH Boston i był realizowany m.in. w Londynie i Cardiff. Druga seria, także składająca się z trzech odcinków, była emitowana na początku 2012 roku. Trzecia trzyodcinkowa seria została wyświetlona w styczniu 2014 roku. Serial został przedłużony o serię czwartą i piątą.

Sherlock został odebrany w większości pozytywnie, a pierwsza seria zdobyła w 2011 roku nagrodę BAFTA dla najlepszego serialu. Pierwsza seria została wydana na DVD i Blu-ray 30 sierpnia 2010 roku. Druga seria została wydana na DVD 23 stycznia 2012 roku. *

* Wikipedia





* * * 
      Przygodę z Sherlockiem zaczęłam od książek Arthura Conan Doyle'a, później obejrzałam filmy z 
Robertem Downey Jr, aż w końcu natchnęłam się na serię BBC z Benedictem Cumberbatchem.
Kto z nas nie zna niesamowitej dedukcji w wykonaniu Sherlocka Holmesa oraz jego wiernego towarzysza Johna Watsona? BBC przeniosło fabułę z książek Doyle'a do dzisiejszych czasów. 

       Poznajemy wojskowego lekarza Johna Watsona. Został on postrzelony na misji w Afganistanie. Terapeutka, podobnie jak i Sherlock, twierdzi, że jego kulenie jest urazem psychicznym. 
      Zbieg okoliczności sprawia, że doktor poznaje ekscentrycznego detektywa, który już od pierwszej chwili intryguje doktora. Wkrótce zaczynają rozwiązywać kryminalne zagadki. Każdy odcinek to nowa sprawa, zagadka do rozwiązania. Dobór aktorów uważam za genialny. Benedict nadaje się jak nikt inny na Sherlocka. Martin Freeman wniósł świeżość w postać doktora Johna Watsona. Ciekawą postacią jest także Jim Moriarty, który jest geniuszem zbrodni. 



Dotychczas powstały 3 serie Sherlocka. W 2016r. ma zostać wyemitowana 4 seria, a w grudniu tego roku odcinek specjalny. Podobno cofniemy się w nim do XIX–wiecznej Anglii, tak jak w powieściach Doyle'a.





Moje ulubione cytaty/dialogi z Sherlocka: 

♦ Sherlock wpada do mieszkania, cały zakrwawiony, z harpunem w ręce i krzyczy:


Ale nuda!!! John: Jechałeś tak metrem?Sherlock: Żadna taksówka nie chciała mnie zabrać.



John otwiera lodówkę, a tam...  John: Głowa... W lodówce jest głowa!Sherlock: Dla mnie herbata.John: Głowa!Sherlock: Tak...John: Cholerna głowa!Sherlock: A gdzie ją miałem włożyć?!






Podczas pierwszego spotkania z Jimem w laboratorium.
Sherlock : Gej. Molly:  Słucham?Sherlock: Nic ..hej.
♦  Sherlock: Anderson cisza, zaniżasz IQ całej ulicy!



♦ Sherlock do Mycrofta w pierwszym odcinku zaraz po złapaniu taksówkarza:

 – Spróbuj nie wszczynać wojny, nim dotrę do domu. Inaczej powstaną korki.

♦  Mycroft: Co łączy cię z Sherlockiem?John: Nic. Nie znam go. Spotkałem go wczoraj.Mycroft: Zamieszkałeś z nim i wspólnie rozwiązujecie zagadki kryminalne. Będzie ślub?John: Kim pan jest?Mycroft: Stroną zainteresowaną.John: Sherlockiem. Dlaczego? Wnioskuję, że nie jego przyjacielem. Mycroft: Poznałeś go. Ilu może mieć przyjaciół. Jestem najbliższym mu człowiekiem z jego otoczenia.John: Czyli?Mycroft: Wrogiem. Oczywiście w jego mniemaniu. Nazwałby mnie arcywrogiem. Lubi dramatyzować. John: W przeciwieństwie do pana.




Prokurator: Jak długo…Sherlock: To nie jest dobre pytanie. Sędzia: Panie Holmes.Sherlock: Jak długo się znamy? Marna taktyka. Rozmawialiśmy pięć minut. Ja wyciągnąłem broń, on bombę. Łączy nas wyjątkowa więź. Sędzia: Czy to rzeczywiście biegły? Rozmawiał z oskarżonym pięć minut. Sherlock: Dwie minuty biegły, pięć alfa i omega.





Sherlock: Ktoś ma zginąć na weselu. Kogo byście wskazali?Pani Hudson: Pewnie ciebie, skarbie. Sherlock: Proszę zabrać kieliszek pani Hudson.


♦ John: Nie zrobiłem zakupów. Sherlock: Dlaczego?John: Bo pokłóciłem się z kasą. Sherlock: Z maszyną?John: Nawrzucałem jej.

Moriarty: Nikt mnie nie dopadł i nie dopadnie.Sherlock: Ja cię dopadłem. Moriarty: Byłeś blisko, ale teraz stanąłeś mi na drodze.Sherlock: Dziękuję. Moriarty: To nie był komplement. Sherlock: A jednak. Moriarty: Dobra był. Ale koniec flirtu.


Sherlock: Plastry nikotynowe. Pomagają w myśleniu. W Londynie trudno rzucić palenię. Cierpi na tym umysł. John: Ale można oddychać. Sherlock: Co tam oddychanie. Nudy.
Pani Hudson: Przyniosłam poranną herbatę. Zwykle wtedy śpisz. Sherlock: Przynosi mi pani rano herbatę? Pani Hudson: A skąd się tu bierze? Sherlock: Myślałem, że znikąd. Pani Hudson: To wina twojej matki. Sherlock: Mam listę jej przewinień. A Mycroft całą teczkę.



Sherlock: Serwetki. Łabędzie czy opera w Sydney. Molly: Gdzie się tego nauczyłeś?Sherlock: W moim fachu każda umiejętność się przyda. Pewne alibi zależało od zagięcia…Molly: Mnie nie oszukasz. Sherlock: Podpatrzyłem na YouTube.


Ciekawostki:


  •  W filmie adres, pod którym mieszka Sherlock, to 221B Baker Street, w rzeczywistości jest to adres 187 North Gower Street, London NW1.
  •  Fikcyjnego adresu Sherlocka Holmesa używano często – zazwyczaj żartobliwie – w kinie i telewizji. Ostatnio służy on bohaterowi słynnego serialu medycznego ‘Dr House’. Zaznaczyć trzeba, że ten dom przy Baker Street 221B znajduje się w New Jersey. Twórca serialu, David Shore, jest wielbicielem stworzonego przez Conan Doyle’a detektywa, usiał więc scenariusz ‘House’a’ odniesieniami do historii o Sherlocku. Postać oszalałego uzbrojonego człowieka nazywa się, na przykład, Moriarty – jak arcywróg Holmesa. *
  •  Słowa Sherlocka o „problemie na trzy plastry nikotynowe” (Studium w różu), są współczesną wersją stworzonego przez Conan Doyle’a „problemu na trzy fajki” z opowiadania Związek rudowłosych.
  •  Przed stworzeniem pierwszej serii odcinków powstał odcinek pilotażowy. Podobno jego produkcja kosztowała 800 tysięcy funtów, ale odcinek nie ujrzał nigdy światła dziennego, bo uznano, że nie jest dość dobry. Przy odrobinie szczęścia i detektywistycznej pracy znajdziemy go pewnie na płycie DVD z pierwszą serią odcinków.
  • W czasie rocznej przerwy w nauce Benedict Cumberbatch uczył angielskiego w tybetańskim klasztorze.
  • Dobrze, że Holmes i Watson poruszają się po Londynie taksówkami. Na Watsona zdać się nie mogą, bo grający go aktor Martin Freeman nie umie prowadzić samochodu.
  • O rolę Johna Watsona ubiegał się aktor Matt Smith, który wkrótce potem został obsadzony w tytułowej roli w serialu Doktor Who. Producenci Sherlocka uznali, że Matt jest zbyt zwariowany, by grać zrównoważonego Watsona.
  • Praca nad serialem była tak pełna niebezpieczeństw, jakby planował ją sam Moriarty: po trzech dniach na planie Martin Freeman uszkodził sobie nadgarstek, zaś Benedict Cumberbatch nabawił się zapalenia płuc, a potem doznał kontuzji kolana.
  • W żadnej z książek nie ma wspomnienia o jego słynnej czapce.
  • W Sherlocku BBC John Watson (Martin Freeman) i Mary Watson (Amanda Abbington) są razem w prawdziwym życiu.


Obsada:




Benedict Cumberbatch – Sherlock Holmes
Martin Freeman – Doktor John Watson

Rupert Graves – Inspektor Greg Lestrade
Mark Gatiss – Mycroft Holmes
Una Stubbs – Pani Hudson
Andrew Scott – Jim Moriarty
Jonathan Aris – Philip Anderson
Vinette Robinson – Sierżant Sally Donovan
Louise Brealey – Molly Hooper
Amanda Abbington - Mary Morstan




Podsumowanie: Polecam ten serial dla ludzi lubiących zagadki kryminalne. Sherlock trzyma w ciekawości i napięciu do ostatniej minuty. Oczekuje z zniecierpliwieniem 4 sezony. 


___________________________________


Dawno mnie tutaj nie było... Postaram się częściej pisać, jeśli oczywiście chcecie. 

Obecnie czytam: "Intruz" Stephanie Meyer.
Może kolejna recenzja/artykuł będzie właśnie o książce "Intruz"...?! 
* ciekawostki zaczerpnięte ze strony BBC 

Do następnego napisania! :)

Alexx ;3 





1 komentarz:

  1. Bardzo dobra recenzja. Osobiście jestem fanką Sherlocka z BBC, jest to jeden z najlepszych jego odsłon. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń